Yoga met en voor adem

Yoga werkt mét de adem

Binnen de yoga wereld is er veel aandacht voor adem. Adem is de achtergrond waartegen het leven zich afspeelt. Het is er altijd geweest en zal er altijd zijn, zolang je leeft. Gedachten komen en gaan, gevoelens komen en gaan, maar je adem is er altijd. Veel meditatievormen maken daar dankbaar gebruik van, omdat je adem een stevig anker in het moment van nu is.

Ga je met je aandacht naar je adem, dan ben je hier en nu.

Tijdens een hathayogales ligt er veel nadruk op de adem, en na een uurtje daarmee intensief te hebben gewerkt, kan je je verkwikt en gecentreerd voelen. Je bent langere tijd in het hier en nu bezig geweest. Je rondvliegende en dwarrelige gedachten heb je dan tijdens de yogales weten te verzamelen en bundelen.

Je voelt je stevig en compact, je beweegt en denkt vanuit het midden, je bent ‘bij jezelf gekomen’. Bij dit weldadige verzamelen van je aandacht, wordt de adem als instrument ingezet.

 

Yoga werkt vóór de adem

Een hathayogales doet ook iets voor de kwaliteit van je ademhaling. Je kunt je voorstellen dat beter ademen maakt dat je zuurstofopname via je longen verbetert. Die zuurstof hebben je cellen nodig om energie uit de voedinggstoffen in je bloed te halen. Hoe beter je zuurstoftoevoer is, hoe makkelijker je dus aan energie komt, hoe beter je je voelt.

Door goed te ademen zorg je voor alle cellen in je hele lijf, van je tenen tot het puntje van je neus! Maar hoe leert yoga jou goed te ademen?

 

Houdingen

Tijdens een hathayogales sta je veel in ‘geopende’ houdingen, waarbij je bijvoorbeeld je flanken of je borst helemaal opent. Die houdingen versoepelen de beweeglijkheid van je romp, en daarmee ook de adembeweging. Andersom zijn er ook ‘gesloten’ houdingen, waarbij je je romp juist kleiner maakt. Of torsies (draaiingen) waarbij je je borstgebied vastzet. Door in die houdingen juist wel door te ademen en te zoeken naar de ruimte die er nog wel is, train je je dieper gelegen adembeweging. Daarbij spelen de beweeglijkheid van je middenrif en de soepelheid van je buik een grote rol.

 

Een andere groep houdingen, zijn de omkeerhoudingen. Zoals de vooroverbuiging of de neerkijkende hond. In die houdingen is je middenrif anders gesitueerd ten opzichte van de zwaartekracht. Wat normaal boven is, is nu beneden. Het uitademen gaat nu met de zwaartekracht mee, terwijl het inademen tegen de zwaartekracht in gaat. Dat haalt je even uit je vaste adempatroon, wat heel weldadig en stimulerend kan zijn.

 

Pranayama

De pranayama oefeningen zijn een meer directe manier om met de adem te werken. Je gaat heel bewust je adem sturen, soms door het ademtempo te regelen met je wil, soms door te bepalen waar je adem beweegt en waar niet. Het bewust vertragen van je adem kan tot gevolg hebben dat andere autonome processen in je lichaam, zoals je hartslag, ook vertragen. Een vertraagde hartslag hangt samen met een kalmere stemming en minder gedachtenbewegingen in je geest. Via deze ingang van de adem, kan je op die manier inbreken in stress-processen die zichzelf in stand houden. Daarnaast verbetert het regelmatig oefenen van pranayama, de effectiviteit van je ademhaling.

Een onmiddellijk effect van pranayama is dat het bloed in je lichaam tijdens de oefening een zuurstof-boost krijgt.

 

Tot slot

Dit was heel beknopt een greep uit de theoretische achtergrond van adem en yoga. Er valt nog veel meer over te lezen, maar het belangrijkste is dat je het zelf gaat ontdekken. Je eigen ervaring is de mooiste manier om te leren hoe jouw lijf, hoe jouw adem werkt. De manier waarop je ademt heeft honderdduizend oorzaken en honderdduizend gevolgen. Het is uniek en onvergelijkbaar jóúw adem. Je adem gaat vanzelf, én je kan het sturen. Dat maakt het een heel wonderlijk en leerzaam proces.

Yoga kan je helpen een licht te werpen op de eeuwigdurende vraag wat we kunnen controleren of veranderen en wat niet. En hoe we dat wat we niet kunnen veranderen, met mededogen kunnen zien. Omdat het een schakel is in de ketting van oorzaken en gevolgen, die jou hebben gemaakt tot wat je op dit moment bent. Een prachtig, onvolmaakt, ademend mens.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close